Informacja dla studentów rozpoczynających studia 2. stopnia w IAiIS PW

Aktualności i sprawy godne uwagi

UWAGA: W semestrze 20Z, ze względu na epidemię, deklaracje, podania o transfer, deklaracje wyboru opiekuna itp. należy wysyłać pocztą elektroniczną na adres A.Trojanowska@elka.pw.edu.pl w postaci elektronicznej, np. skanów (nie zdjęć – materiał musi być zdatny do wydrukowania).

  • Proszę nie czekać ze składaniem deklaracji zapisu na przedmioty na kolejne terminy moich konsultacji. Zawartość deklaracji należy ze mną uzgadniać wyłącznie pocztą elektroniczną, a wypełnione deklaracje składać w sekretariacie dydaktycznym IAiIS (pok. 518, czynne pon.-pt. 7:30-15:00). Na wybrane przedmioty należy zacząć chodzić, licząc na to że uda się na nie zapisać.
  • UWAGA: proszę wysyłać listy czysto tekstowe, bez formatowania w HTML!
  • Trzeba się zapisać na przedmioty za co najmniej 20 ECTS (zalecamy 30) bez względu na wielkość przewidywanych transferów.
  • Na początku nie należy wybierać przedmiotów z ogólnowydziałowej puli przedmiotów zaawansowanych. Jeśli chce się zacząć zaliczanie przedmiotów zaawansowanych, trzeba najpierw zaliczać przedmioty z grupy zaawansowanej danej specjalności. Te przedmioty są bowiem uruchamiane z reguły tylko raz do roku, a liczba miejsc jest ograniczona, więc później może być trudno zdążyć zaliczyć wszystkie niezbędne przedmioty specjalności.
  • Dziekan sugeruje, by na pierwszym semestrze nie wybierać przedmiotów ekonomiczno-społecznych. Liczba miejsc na tych przedmiotach jest ograniczona i nie przewiduje się jej zwiększenia.
  • Studentów z kierunku AiR, zamierzających dyplomować się z zakresu robotyki, zachęcamy by uzupełnili swoją wiedzę z tego zakresu, zapisując się na wczesnym etapie studiów na przedmioty ANRO i STERO.
  • W przypadku problemów ze znalezieniem jakiegoś przedmiotu w planie zajęć, należy go szukać na stronie planu zajęć pod pozycją "Plany wg. jedn. org.", a następnie "Instytut Automatyki i Informatyki Stos.".
  • Proszę śledzić tę stronę, będę na niej pisał na bieżąco co się dzieje.

Informacja dla studentów rozpoczynających studia 2. stopnia w IAiIS PW

Uwaga: Materiał będzie uzupełniany na bieżąco. Zmiany będą wyróżniane.

Ze względu na ograniczone doświadczenie z systemem USOS informacja tu zawarta i może być niekompletna i zawierać błędy.
Uzupełnienia i poprawki będą wprowadzane na bieżąco. Mile widziane jest sygnalizowanie zauważonych braków i błędów.

Niniejsza informacja ma pomóc studentom rozpoczynającym studia 2. stopnia, którzy studia 1. stopnia ukończyli na innej uczelni lub innym wydziale, w połapaniu się w zawiłościach naszego systemu studiowania.

Informacja ta jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów specjalności "Inteligentne systemy" (IS) oraz "Automatyka i robotyka" (AIR), prowadzonych przez IAiIS PW, więc dla tych specjalności podano konkretne kody programów, grup, przedmiotów itp. Studenci innych specjalności, chcący skorzystać z tej informacji, muszą odpowiednio zmodyfikować podane kody specjalności itd. oraz upewnić się, czy procedury stosowane w ich instytutach nie różnią się od tych w IAiIS.

Materiał ten ma jedynie charakter poradnika i nie jest normatywny: nie zastępuje Regulaminu studiów w PW, zasad studiowania na WEiTI, zarządzeń odnośnych Władz itp.
Decyzje co do swojego toku studiów każdy student podejmuje na własną odpowiedzialność.

Wprowadzenie

Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych PW jako pierwszy w Polsce wprowadził w połowie lat 90-tych elastyczny system studiów dwustopniowych. Zasady tych studiów, początkowo dość proste, z czasem komplikowały się i system studiowania i rozliczania tzw. postępów studentów stał się dość zawikłany.

Zarządzanie tokiem studiów na WEiTI było do roku 2017/2018 wspomagane przez system komputerowy o nazwie ERES2, uruchomiony w połowie lat 90-tych, napisany w technologii podobnej do USOS-a (choć było to wiele lat wcześniej), mający większe możliwości elastycznego kształtowania programów studiów. Od roku 2018/19 tokiem studiów zarządza system USOS, konieczne więc stało się dostosowanie systemu studiowania do możliwości USOS-a.

Źródła informacji

Dodatkowe pytania można zgłaszać pocztą elektroniczną pod adres ttraczyk@ia.pw.edu.pl.

Co trzeba zrobić by rozpocząć studia 2. stopnia

Na samym początku studiowania, jak najszybciej się da, najlepiej jeszcze przed rozpoczęciem zajęć (a koniecznie z zachowaniem terminów wyznaczonych przez Dziekana), trzeba

  • zorientować się o co tu chodzi; pomocny w tym może być niniejszy dokument, podane wyżej źródła, konsultacje (najlepiej e-mailowe) u zastępcy Dyrektora Instytutu d/s Dydaktycznych oraz u kolegów dłużej studiujących na WEiTI (jako weteran samorządności studenckiej polecam szczególnie kontakty z Wydziałową Radą Samorządu Studentów);
  • zorientować się co do możliwości tzw. transferu osiągnięć ze studiów 1. stopnia;
  • wypełnić i złożyć deklarację wyboru przedmiotów na pierwszy semestr studiów;
  • podjąć decyzję, czy od razu wybierze się opiekuna pracy magisterskiej i rozpocznie realizowanie tej pracy.

Nieco później, ale także na samym początku semestru trzeba

Szczegóły tych kroków opisano w kolejnych częściach niniejszej informacji.

Zasady studiowania na WEiTI – informacje podstawowe

Studia 2. stopnia na WEiTI prowadzone są w tzw. systemie elastycznym; obejmuje to

  • tzw. elastyczność pionową, czyli możliwość (ograniczonego) decydowania przez studenta w którym semestrze studiów wybierze konkretne przedmioty; student może też przedłużyć studia (na studiach 2. stopnia do maks. 6 semestrów) lub je skrócić (co zdarza się rzadko);
  • tzw. elastyczność poziomą, czyli możliwość wyboru przez studenta które przedmioty z oferty programowej Wydziału i Uczelni chce studiować.

Oczywiście, mimo dość dużych różnic w systemie studiowania między WEiTI a resztą Politechniki, obowiązuje nas Regulamin Studiów w PW, który warto znać, szczególnie w kwestiach takich jak urlopy i proces dyplomowania.

Ograniczenia elastyczności studiów

Elastyczność studiów jest ograniczona przez regulacje, które mają na celu kontrolę postępów studentów i sprawdzenie, czy wypełnili oni wymogi związane ze studiowaniem na danej specjalności. Te ograniczenia na WEiTI to:

  • program studiów – sformalizowany zbiór wymagań dotyczących tego, jakie treści programowe student musi przyswoić, by móc uzyskać dyplom ukończenia studiów danej specjalności;
  • tzw. rygory studiowania – regulacje (zawarte w programie studiów) mówiące ile semestrów mogą trwać studia oraz jakie wartości liczbowych wskaźników postępów (zwykle wyrażanych w ECTS globalnie i w poszczególnych grupach przedmiotów) student musi uzyskać w kolejnych semestrach i na koniec studiów;
  • tzw. poprzedniki przedmiotów – mogą one sugerować lub narzucać konkretną kolejność zaliczania pewnych przedmiotów;
  • ofertę dla danego rodzaju studiów: studenci studiów dziennych w języku polskim nie mogą zapisywać się na przedmioty w języku angielskim oraz przedmioty przeznaczone dla studiów niestacjonarnych (wyjątkiem są przedmioty EIASR oraz EQUTH, dostępne także dla studiów polskojęzycznych);
  • realne możliwości zapisów na przedmioty – liczba miejsc na przedmiotach jest ograniczona, a zapisy odbywają się z uwzględnieniem pewnych priorytetów, niektóre przedmioty nie są też uruchamiane w każdym semestrze (a np. co drugi semestr); składając deklarację zapisów trzeba zatem brać pod uwagę zarówno obecne jak i przyszłe ryzyko niedostania się na niektóre przedmioty, warto więc "wyrabiać" wskaźniki postępów studiowania z pewnym zapasem.

Wskaźniki postępów

Wymagania programowe i tzw. rygory studiowania są na WEiTI określone z użyciem kilku liczbowych wskaźników postępów.

  • Liczba ECTS wymagana do zaliczenia warunkowego Jest to minimalna liczba koniecznych do zdobycia punktów ECTS, określana globalnie i dla poszczególnych grup przedmiotów na kolejne semestry studiów; brak osiągnięcia takiej liczby punktów na koniec danego semestru skutkuje skreśleniem. Na WEiTI nie występuje "rejestracja warunkowa" na kolejny semestr, więc ten wskaźnik należy traktować jako minimalny próg punktów, który trzeba przekroczyć by otrzymać rejestrację.
  • Liczba ECTS wymagana do zaliczenia pełnego Jest to liczba punktów ECTS zalecana do zdobycia w kolejnych semestrach studiów. Osiąganie zalecanych wartości gwarantuje studiowanie zgodnie z nominalnych planem studiów i ich ukończenie w nominalnym czasie 4 semestrów.
  • Średnia semestralna Jest to średnia ocen z przedmiotów ocenianych w skali 2-5, studiowanych w danym semestrze, ważona liczbą punktów ECTS przypisanych do danego przedmiotu.
  • Średnia skumulowana Jest to średnia ocen ze wszystkich przedmiotów ocenianych w skali 2-5, studiowanych od początku danego stopnia studiów, ważona liczbą punktów ECTS przypisanych do danego przedmiotu. Średnia ta jest brana pod uwagę jako ważny czynnik przy ustalaniu priorytetu zapisu na przedmioty, przy staraniach o stypendia, wznowienia studiów itp., warto więc zadbać by była na przyzwoitym poziomie.

Program studiów

Wymagania programowe określają merytoryczny zakres studiowania, obowiązujący studenta danej specjalności w kolejnych semestrach studiowania. Na ogół wymagania programowe określone dla poszczególnych grup przedmiotów muszą być spełnione dopiero na koniec studiów, ale są od tego wyjątki (np. wymagania dotyczące przedmiotów podstawowych trzeba spełnić do końca 4. semestru studiowania), należy więc przejrzeć program studiów, by potem nie być zaskoczonym.
Ponieważ program nie pozostawia zbyt wiele swobody, studia od samego początku należy planować tak, by wymagania te zdążyć spełnić. Uwaga! Liczne przedmioty zaawansowane oraz niektóre przedmioty podstawowe oferowane są tylko raz w roku (co drugi semestr), trzeba to brać pod uwagę planując swoje studia.

W przypadku studiów 2. stopnia SI oraz AIR właściwe są programy studiów o kodach odpowiednio 103C-MSP-IN oraz 103B-MSP-AR. W przypadku kierunku Informatyka należy wybierać "toki nauczania" odpowiadające studiowanej specjalności Inteligentne Systemy.

Programy studiów definiują wymagania punktowe w poszczególnych grupach przedmiotów dla kolejnych semestrów studiowania. Dla powodzenia studiów zasadnicze znaczenie mają oczywiście grupy merytoryczne, tj.

  • Przedmioty podstawowe danej specjalności – zawarte w grupie o kodzie kończącym się na -PP. Są to przedmioty odpowiadające wiedzy, jakiej oczekujemy od studenta który ukończył studia 1. stopnia tej specjalności. Studenci, którzy kontynuują naukę na WEiTI na tej samej specjalności, mają wymagania tej grupy w całości spełnione (trzeba jednak zwrócić się o odpowiedni transfer). Studenci spoza WEiTI oraz zmieniający specjalność muszą uzupełnić braki, część wymagań tej klasy mogą jednak spełnić na podstawie studiów 1. stopnia dzięki mechanizmowi transferów.
  • Przedmioty zaawansowane danej specjalności – zawarte w grupie o kodzie nie zawierającym ciągu -xxxxx-. Są to przedmioty przeznaczone specjalnie dla studiów 2. stopnia tej specjalności, zapewniające osiągnięcie specyficznych efektów kształcenia właściwych dla danej specjalności.
  • Przedmioty zaawansowane ogólne – zawarte w grupie o kodzie kończącym się na -PZ i zawierającym ciąg -xxxxx-. Jest to pula przedmiotów do wyboru z całej oferty przedmiotów zaawansowanych Wydziału oraz przedmiotów zaawansowanych ogólnouczelnianych. Ponieważ ta grupa obejmuje przedmioty z grup zaawansowanych dedykowanych dla specjalności, wymagane tu punkty ECTS zawierają także punkty uzyskane w ramach owych grup specjalnościowych.

Uzupełnienie braków programowych w zakresie przedmiotów podstawowych

Semestr 1 jest przeznaczony na odrobienie różnic programowych między studiami 1. stopnia ukończonymi przez danego studenta a studiami 1. stopnia analogicznej specjalności na WEiTI. Dlatego wymagania na liczbę punktów ECTS w przedmiotach zaawansowanych są zerowe: nie wymaga się, by student od razu zapisywał się na przedmioty zaawansowane (choć jest to możliwe, a w ograniczonym stopniu nawet wskazane).

Studenci, którzy ukończyli studia 1. stopnia na specjalności I.SID lub AiR, i kontynuują naukę na tej samej specjalności, takich różnic nie mają, są więc "z urzędu" przepisywani na semestr 2. Podobną decyzję Dziekan może podjąć w stosunku do studentów, zmieniających specjalność, którzy przetransferują co najmniej 20 ECTS. W takim przypadku student musi od razu wywiązać się z wymagań przypisanych do semestru 2.

Proces dyplomowania

Proces dyplomowania na studiach 2. stopnia trwa nominalnie 3 semestry i składa się z następujących kroków.

  • Wybór opiekuna i tematyki pracy magisterskiej – następuje to na początku semestru, procedura i terminy ogłaszane są przez wicedyrektorów instytutów ds. nauczania, w przypadku IAiIS na stronie Informacje dla studentów. W przypadku studentów spoza WEiTI oraz zmieniających specjalność oczekuje się, że wybór ten nastąpi na początku 2. semestru studiów. Jednak jeśli ktoś chce od samego początku studiów pracować nad tematem dyplomowym, może takiego wyboru dokonać także w 1. semestrze studiów.
    Uwaga: nie mając opiekuna nie można zaliczać tzw. pracowni i seminariów dyplomowych. Podpis opiekuna jest także wymagany na niektórych dokumentach, np. na deklaracji zapisów na przedmioty czy transferu przedmiotów – w przypadku gdy student nie ma jeszcze opiekuna dokumenty te podpisuje zastępczo wicedyrektor instytutu ds. nauczania.
  • Zaliczenie pracowni problemowej magisterskiej PPMGR i pracowni dyplomowej magisterskiej PDMGR – jest to ocena postępów prac nad tematyką dyplomową w kolejnych semestrach, rozliczana na podstawie sprawozdań składanych na koniec semestru. Postępy oceniane są przez opiekuna pracy dyplomowej.
  • Napisanie pracy dyplomowej i zaliczenie tzw. "Przygotowania pracy dyplomowej" PDYM. Zaliczenie tego przedmiotu może nastąpić wyłącznie wtedy, gdy praca jest na ukończeniu; najlepiej gdy następuje to w wyniku terminowego złożenia pracy dyplomowej.
  • Złożenie pracy dyplomowej, zapewniające zaliczenie tzw. "Redakcji i edycji pracy dyplomowej" EDYM. Pracę dyplomową trzeba złożyć w terminie określonym przez Regulamin studiów w PW.

Merytoryczny nadzór nad procesem dyplomowania sprawuje opiekun pracy dyplomowej, zaś nadzór formalny – wicedyrektor instytutu ds. nauczania (on też dokonuje wpisów na protokoły zaliczeniowe, do indeksów itp.).

Rozpoczęcie studiów 2. stopnia

Tu opisano nieco bardziej szczegółowo kroki, które trzeba podjąć by właściwie rozpocząć studia 2. stopnia na WEiTI.

Transfer osiągnięć ze studiów 1. stopnia

Część wymagań programowych dotyczących przedmiotów podstawowych można spełnić na podstawie osiągnięć ze studiów 1. stopnia. Umożliwia to mechanizm tzw. transferu osiągnięć.

Przyjęta w IAiIS praktyka w przypadku studentów przychodzących z innych specjalności, wydziałów lub uczelni jest następująca.

  • Należy przejrzeć listę przedmiotów należących do grupy odpowiednio 1030-INISY-MSP-PP lub 1030-ARxxx-MSP-PP oraz konspekty tych przedmiotów zastanowić się które z nich są dostatecznie podobne do przedmiotów zaliczonych na studiach 1. stopnia, by można było ubiegać się o uznanie ich za zaliczone.
  • Listę takich przedmiotów należy, z odpowiednim komentarzem, przesłać pocztą elektroniczną do wicedyrektora IAiIS ds. nauczania. Listę tę proszę podać w treści listu e-mail, a nie w załącznikach.
    UWAGA: proszę wysyłać listy czysto tekstowe, bez formatowania w HTML!
  • W liście tej należy umieścić nazwy i adresy URL konspektów/syllabusów tych przedmiotów zaliczonych na studiach 1. stopnia, które mają być podstawą transferu. Jeśli konspekty nie są dostępne w Internecie, można je dołączyć jako załączniki.
  • Wicedyrektor instytutu ds. nauczania wydaje opinię co do zasadności uznania zaproponowanych transferów; w przypadku wątpliwości zasięga opinii osób prowadzących odpowiednie przedmioty na WEiTI, więc procedura ta może trwać kilka dni.
  • Na podstawie ww. opinii należy wypełnić wniosek o transfer przedmiotów i złożyć go w sekretariacie dydaktycznym instytutu (w IAiS pok. 518). Przykładowy formularz takiego wniosku jest dostępny tu: [DOCPDF]. Wniosek ten, po zaopiniowaniu przez wicedyrektora ds. dydaktycznych, trafi do zatwierdzenia przez prodziekana ds. studiów.
  • Na pierwszym semestrze trzeba się zapisać na przedmioty za co najmniej 20 ECTS (zalecamy 30) bez względu na wielkość przewidywanych transferów.

Warto także zadbać o zaliczenie egzaminu z języka obcego na poziomie B2 lub wyższym (klasa JO-E z bloku programowego U-JOO), jeśli posiada się certyfikat zdania takiego egzaminu. W tym celu należy udać się do Studium Języków Obcych z certyfikatem i uzyskać w indeksie stosowny wpis. Przedmiot ten powinien zostać także zgłoszony w deklaracji zapisów na przedmioty.
Jeśli egzamin na poziomie B2 zdawało się w czasie studiów 1. stopnia i jest on ujęty w suplemencie do dyplomu, to można dokonać normalnego transferu. W tym wypadku nie wpisuje się tego do deklaracji zapisów, ale umieszcza na podaniu o transfer.

Uwaga: jeśli transfer osiągnięć ze studiów 1. stopnia jest odpowiednio duży (co najmniej 20 ECTS), Dziekan może "z urzędu" podjąć decyzję o przepisaniu studenta na 2. semestr studiów. W takim przypadku obowiązuje spełnienie rygorów semestru 2, wskazane jest także dokonanie wyboru opiekuna i tematu pracy magisterskiej oraz zadeklarowanie pracowni PPMGR.
Jeśli student w sposób istotny zmienił specjalność, może wystąpić do Dziekana o cofnięcie decyzji o przepisaniu na 2. semestr; stosowne podanie powinno być zaopiniowane przez wicedyrektora ds. nauczania.

Transfer przedmiotów zaawansowanych nie jest możliwy.

Listę przedmiotów, które będą mogły być zaliczone na drodze transferu, trzeba ustalić jak najszybciej, najlepiej jeszcze przed rozpoczęciem semestru, gdyż od tej listy zależy wybór przedmiotów na które należy się zapisać na 1. semestrze. Natomiast na złożenie formalnego wniosku o transfery jest więcej czasu: należy to zrobić w terminie jednego miesiąca od rozpoczęcia semestru (ale warto wcześniej).

Uwaga! Przedmiotów, które mają być przetransferowane, nie wolno wpisywać do deklaracji zapisu na przedmioty!

Deklaracja wyboru przedmiotów na 1. semestr studiów

Jak najszybciej (najpóźniej do końca pierwszego tygodnia zajęć) należy złożyć deklarację przedmiotów, które chce się studiować na 1. semestrze studiów. Formularz takiej deklaracji jest dostępny tu.

Studenci, którzy wcześniej studiowali na WEiTI, powinni mieć dostęp do systemu USOS i mogą zapisać się na przedmioty elektronicznie.

Wypełnioną deklarację składa się w sekretariacie dydaktycznym instytutu (w przypadku IAiIS pok. 518). Przedtem jednak powinna ona być zaakceptowana i podpisana przez opiekuna naukowego. Ponieważ studenci rozpoczynający dopiero studia na WEiTI z reguły jeszcze opiekuna nie mają (i w pierwszym semestrze, jak już pisano, mieć nie muszą), deklarację w zastępstwie podpisuje wicedyrektor instytutu ds. nauczania. Należy ją zostawić do podpisu w sekretariacie dydaktycznym instytutu. W przypadku wątpliwości należy skonsultować się drogą e-mailową z ww. wicedyrektorem, podając

  • kod specjalności na której zaczyna się studia,
  • listę przedmiotów, które chce się zadeklarować z następującymi informacjami:
    • kod przedmiotu,
    • liczba ECTS.

Formularz deklaracji semestralnej jest, delikatnie mówiąc, mocno nieaktualny i słabo przystaje do USOS-owej rzeczywistości. Poszczególne co dziwniejsze pozycje deklaracji wypełnić należy w sposób następujący:

  • numer albumu podaje się tylko w przypadku, gdy już jest on znany;
  • identyfikator specjalności prowadzonych przez IAiIS to "I.SID" lub "AIR";
  • kod instytutu IAiIS to "AK";
  • w polu "deklaruję zmianę..." nie wpisuje się nic;
  • należy zaznaczyć "Zestaw przedmiotów różny od planu wzorcowego";
  • w polu "Etap" można nie wpisywać niczego;

W tabeli należy wpisać dane przedmiotów wybranych do studiowania:

  • jako kody przedmiotów wpisuje się kody z USOS-a, kod realizacji pozostawia się pusty;
  • zamiast JD wpisujemy ECTS;
  • w przypadku przedmiotów egzaminacyjnych w polu "Tryb zaliczenia" należy wpisać "E".

Należy wziąć pod uwagę to, czy przedmiot jest w nadchodzącym semestrze uruchomiony i nie ma nań nadmiaru chętnych. Wybieranie przedmiotów mocno "oblężonych" jest ryzykowne, w szczególności dotyczy to przedmiotów zaawansowanych, dla których często nie ma możliwości powiększenia liczby miejsc. (Aktualny stan "oblężenia" sprawdzić można w USOS-Web-ie, wyszukując w Katalogu odpowiedni przedmiot, a następnie klikając w literkę "i" w rubryce odpowiadającej bieżącemu semestrowi. Pozycja "chętnych" mówi ile osób zadeklarowało ten przedmiot, "przyjętych" – ile już jest formalnie zapisanych, "spodziewanych" – jaki jest aktualny limit miejsc.)

Wybierając przedmioty trzeba oczywiście wziąć pod uwagę program studiów: należy wybierać przede wszystkim przedmioty potrzebne do wypełnienia tego programu. Na 1. semestrze należy się skoncentrować na uzupełnieniu potrzebnych przedmiotów podstawowych, ale wskazane jest także – w miarę możliwości – rozpoczęcie studiowania przedmiotów zaawansowanych (nie należy z tym jednak przesadzać). Koniecznie trzeba pamiętać o fakcie, że niektóre przedmioty podstawowe i większość zaawansowanych prowadzimy tylko raz w roku (co dwa semestry).

Uwaga: nie ma konieczności zaliczenia wszystkich wymaganych punktów ECTS z grupy przedmiotów podstawowych już w 1. semestrze, można to uzupełnić później, aż do końca 4. semestru studiowania. Ale zwlekać też nie warto, bo mogą się pojawić problemy z poprzednikami przedmiotów zaawansowanych. Na pierwszym semestrze należy zapisać się na przedmioty za co najmniej 20 ECTS (zalecamy 30), bez względu na przewidywane transfery. Jeśli potrzebnych do zaliczenia przedmiotów podstawowych jest mniej, należy to uzupełnić przedmiotami zaawansowanymi studiowanej specjalności.

Oczywiście wybierając przedmioty trzeba sprawdzić ich godziny w planie zajęć, by uniknąć konfliktów. Można skorzystać z narzędzia do układania własnego terminarza zajęć. Przedmioty mające laboratoria niekiedy oferują kilka alternatywnych terminów tych laboratoriów, ale zakładanie, że na pewno uda się dostać na konkretny termin, jest nieco ryzykowne.

Uwaga! Do deklaracji nie wolno wpisywać przedmiotów, które mają być przetransferowane.

Po złożeniu deklaracji trzeba poczekać na faktyczny zapis na listy przedmiotów. Najprawdopodobniej już od pierwszych dni semestru będzie możliwe sprawdzenie stanu zapisów po zalogowaniu się w systemie USOSWeb. Jeśli jednak nawet taki zapis jeszcze nie nastąpił, warto przyjść na pierwsze wykłady wybranych przedmiotów, bo na nich przedstawiane są zasady organizacji przedmiotu i regulamin zaliczeń. Jeśli okaże się, że nie dostało się na dany przedmiot , trzeba rozważyć modyfikację deklaracji. Ograniczone modyfikacje deklaracji, wyłącznie w uzasadnionych przypadkach (np. niedostanie się na przedmiot, konflikt w planie zajęć) są dozwolone tylko w pierwszym tygodniu zajęć; później dziekan nie zezwala na żadne modyfikacje zapisów.

Uwaga: zapis na przedmiot dokonany przez system jest obowiązujący. Z przedmiotu, na który zostało się zapisanym, nie można się już wypisać, chyba że istnieje ważna obiektywna przeszkoda uniemożliwiająca udział w zajęciach, np. konflikt w planie zajęć. Wypisanie się z przedmiotu wymaga zgody wicedyrektora ds. dydaktycznych, a ta jest udzielana wyłącznie w okolicznościach opisanych wyżej. Oznacza to, że po dostaniu się na przedmiot nie można się już po prostu "rozmyślić".

Wybór opiekuna i tematyki pracy dyplomowej

Jeśli student jest zdecydowany od pierwszego semestru pracować nad rozprawą magisterską, musi wybrać opiekuna i tematykę pracy magisterskiej. Opis i terminarz potrzebnych działań oraz listę opiekunów i tematów dostępnych w IAiIS znaleźć można tu.

Tomasz Traczyk

Proszę o zgłaszanie zauważonych błędów i niedostatków tego materiału pod adres ttraczyk@ia.pw.edu.pl.

Przygotowując niniejszy materiał korzystałem z podobnego poradnika, opracowanego dla studentów II PW przez mgra inż. Rajmunda Kożuszka.